2008. december 2., kedd

Drágább BKV - élhetetlenebb város

A főváros megemeli a BKV-bérlet árát 9000 forintra. Tanulónak, nygudíjasnak, kismamának 3550. Ez így egy négyfős család esetében több, mint 25000 forint. Az emelés az infláció fölött van.

Én speciel ki tudom fizetni, és szívesen ki is fizetem. Azokon a vonalakon, ahol szoktam utazni egyébként elég jól működik a BKV. Akkor is ezt mondom, ha nem divatos dícsérni. És még azt is hozzátenném, hogy az ellenőrökkel is általában sikerül pozitív és kedves kapcsolatot építenem, pedig velem is előfordult már, hogy nincs nálam jegy.

Mégis, szomorú vagyok a hír hallatán.

Egy korábbi BKV-vezéres interjúban saját fülemmel halottam hogy a fokozott ellenőrzéssel többek között arra számítanak, hogy az emberek egy része egyszerűen nem fog tudni BKV-zni, mert nem tudja kifizetni. Ettől csökken majd a terhelés, és levegősebbek lesznek a buszok, a városvezetés örvend. A szegények maradjanak otthon. Egy másik hatása a folyamatos BKV-áremelésnek, hogy egyre jobban megéri autózni. Ami pedig ökológiai és várospolitikai zsákutca, ismervén a főváros adottságait.

Sajnos továbbra is azt látom, hogy a városvezetés nem tudja értékelni a szolgáltatásokat, és csak a beruházásokban hisz. A szolgáltatások a neoliberális dogma szerint egyszerűen költségek. A befektetések a pártokratikus gyakorlat szerint pedig látványosak, másrészt csurran-cseppen belőlük a pártkasszába is.

ÉN a tömegközlekedést abszolút elsődlegesnek tekinteném, több okból is kifolyólag.
  • az emberek közlekedését az esélyegyenlőség miatt is gyakorlatilag emberi jognak tartom
  • ökológiai szempontból a tömegközlekedés (és a bringázás) támogatása az egyik legjobb lépés, ami tehető
  • társadalom-pszichológiailag fontos, hogy a járatok sűrűek legyenek, a buszok ne legyenek tömöttek: egyszerűen az egész városnak jót tesz, ha egymillió ember nem húzza fel magát már a nap első órájában
Mindezekért elutasítom azon nézeteket, amelyek szerint a BKV mérlegét egyszerűen a jegybevétel-kiadás alapján kellene meghatározni. Kell a támogatás, és az árakat elérhető, és csökkenő szinten kell tartani. Ahogyan azt a 2006-os fővárosi programunkban is kifejtettük.

Nincsenek megjegyzések: