Mostanában arról szól a vita, hogy jó-e a miniszterelnök "megegyezés" című javaslata, és hogy az abban tett javaslatok köré besorol-e az SZDSZ, azaz megszavazzák-e a költségvetést.
Ha nem szavazzák meg a költségvetést, akkor Gyurcsány Ferenc kénytelen lemondani, amit ő úgy ad elő, hogy ő akkor valami nagy államférfi módjára lemond.
Az SZDSZ azt nyilatkozza, hogy sem a Gyurcsány-féle iromány, sem maga a személye nem felel meg az elvárásainak, és már nem tartják vele elképzelhetőnek a folytatást. Tehát kívülről sem támogatják a kisebbségi kormányt.
Ehelyett Fodor Gábor pártja egy jellegzetesen demokrácia-ellenes javaslatot tesz. Legyen szakértői kormány. Mi ennek a lényege: az, hogy olyan emberek legyenek hatalmon, akik nem félnek attól, hogy népszerűtlen intézkedéseket tegyenek, mert nem érdekli őket az újraválasztás. Tehát az SZDSZ az elszámoltathatóság egyetlen formáját is megszüntetné.
Megszoktunk, hogy nincs visszahívhatóság. Tudjuk, hogy választott politikusok gyakorlatilag minden korrupciós ügyet megúsznak. Egyetlen egy, gyenge, és elégtelen demokratikus eszköze van a népnek: négy-öt évente szavaz arról, hogy ki legyen hatalmon. Nos, az SZDSZ ebbe szeretne belekavarni abba, hogy egy technokrata, szakértői kormánnyal még messzebb akarja vinni a felelősséget a választott képviselőktől.
Ezt egyébként szerintem jól látja Eörsi Mátyás SZDSZ-es képviselő, aki szerint "szakértői kormány demokráciában nem létezik".
Ez a probléma egyébként meglehetősen általános, és jellemzi a mai demokráciát, ahol egyre több kérdést megpróbálnak szakkérdésként beállítani, és ezáltal kivonni a demokratikus vita és kontroll alól. Ebben az SZDSZ nagy mester, de a többi párttól sem áll távol ez a gondolat.
A humanisták érdeklődésének homlokterében nem a demokrácia és a részvétel szűkítése, hanem annak tágítása áll. Ezért támogatjuk a részvételi, közvetlen és deliberatív demokrácia eszközeinek használatát. Ezért javasoljuk a politikai felelősség törvénybe iktatását, ami lehetővé tenné a választott képviselők visszahívását. Bár önkritikusan itt megjegyezném, hogy ezzel kapcsolatban tartozunk egy konkrét törvényjavaslattal, amely többek között figyelembe venné azt, hogy listás képviselők visszahívása nehezebben (vagy nem) megoldható (a listás szavazás pedig az arányos képviselet feltétele, és szintén fontos eleme a demokráciának). Figyelembe kell venni azokat a tapasztalatokat, amelyek miatt egyeltalán kialakult annak ideján a "szabad mandátum". Meg kell keresni azokat a jogtechnikai eszközöket, amely a visszahívhatóságot összehangolja a stabilitás követelményével, amelyet azért nem kéne 100%-osan a kukába dobni, legfeljebb vegyíteni más követelményekkel.
Minden esetre nem tudok elképzelni bármilyen olyan szigorú, és korlátok közé szorított visszahívhatósági törvényt, amely ne tenné lehetővé, hogy a jelenlegi miniszterelnököt leváltsa a nép. Aki ebbe azt olvassa bele, hogy akkor az úgynevezett "másik oldalt" támogatom, az nem érti az egészet. Aki pedig az előző mondatból azt olvassa ki, hogy akkor az "mégiscsak emezzel az oldallal" vagyok, az sem érti.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
2 megjegyzés:
"Ehelyett Fodor Gábor pártja egy jellegzetesen demokrácia-ellenes javaslatot tesz. Legyen szakértői kormány."
Más vélemény szerint (http://hvg.hu/itthon/20080904_szakertoi_kormany_progressziv_intezet.aspx) a szakértői kormány ugyanúgy a parlamenttől kapja a hatalmat, mint bármilyen más kormány, így ugyanakkora a legitimitása, mint egy pártpolitikusokból álló kormánynak. De abban egyetértek, hogy ez egy jó eszköz arra, hogy a pártpolitikusok mással végeztessék el a piszkos munkát, majd szépen a helyükre álljanak, és folytassák ott, ahol abbahagyták.
"Ezért támogatjuk a részvételi, közvetlen és deliberatív demokrácia eszközeinek használatát"
Ezt milyen időtávban vagy miként
gondolod bevezetni? Szerinted érett erre a jelenlegi magyar vagy akármelyik társadalom? Nekem úgy tűnik, ehhez ezért "másfajta" szavazó emberek kellenek...
Svájcban sokkal inkább használják ezeket az eszközöket, és mintha az sem közeledne az általad, általunk vallott alapértékekhez. Ez miért van szerinted?
Adam
A formális legitimáció nem kérdéses: a parlament többsége bárkiből csinálhat kormányfőt. A szakértői kormánynak azonban deklarált célja, hogy azáltal, hogy a kormányzást távolabb viszi a pártoktól, azaz a megválasztott képviselőktől, ezáltal kevésbé kelljen nekik viselni a kormányzással járó népszerűségcsökkentést. A valós demokráciától kerülünk így még távolabb.
A közvetlen demokrácia. Egyrészt nem tudom, Svájc mennyire rossz példa. Persze, nem instant kánaán, de azért vannak jó dolgok abban az országban. De nem is ezt akarom mondani, hanem pont egy svájci csóka (azt hiszem a nagykövetségükről valaki, egy konferencián) mondta el, hogy a nagy félreértés az, amikor azt mondják, hogy egy népnek éretté kell válnia a demokráciára. Ehhez képest Svájcban azt tapaszutalják, hogy a nép a demokrácián keresztül "érik meg". (you don't become fit for democracy, but fit through democracy).
Ami még érdekes, és foglalkoznak vele pl a Védegylet és azt hiszem a Kromó alapítvány környékén (Cromo?), az nem pusztán a népszavazások kérdése, hanem a deliberatiív demokrácia, ahol magát a vitát szervezik meg, tehát nagy hangsúly van azon, hogy valódi eszmecsere, információ, egyebek álljanak rendelkezésre. Szóval ezt is be kéne tenni a pakliba.
Az időtáv a bevezetésre: hát azért részben ilyenek már vannak. Ld a népszavazásokat. Ezt kéne tágítani.
Egyelőre ennyi.
Ja, és köszi a - ha jól látom - első commenthez!!!
Megjegyzés küldése